Vier vertrekpunten voor inclusief campagne voeren

Bereikbaarheid

  • Benoem in de briefing zo specifiek mogelijk op welke mensen de campagne zich richt. Geef hierbij zo duidelijk mogelijk aan welke mensen bereikt moeten worden. Heb hierbij extra aandacht voor mensen waarvan uit onderzoek is gebleken dat de overheid deze mensen niet goed bereikt.  Dit levert haakjes voor de mediakeuze en het creatieve concept
  • Alloceer een gedeelte van het bestaande (media)budget voor het bereiken specifieke subgroepen binnen je contactgroep. Zo komt er ruimte om campagnemiddelen en media te ontwikkelen die bij hen aansluiten.
    • Een voorbeeld hiervan is de campagne voor de Europees Parlementsverkiezing. Hier is in creatie extra aandacht geweest voor de situationele niet-stemmer, en in mediabudget extra budget voor de inzet op jongeren.
  • Het bereiken van iedereen binnen de doelgroep is een lastige opgave. Uiteraard omvat dit meer dan alleen bovenstaande aandachtspunten. Niet iedereen kan bereikt worden met betaalde media-inzet. Een communicatieaanpak waarbij aandacht is voor moeilijk bereikbare doelgroepen vormt de basis voor een goed bereik. Denk hierbij ook aan andere communicatie-inzet.

Herkenbaarheid

  • Denk niet alleen aan de casting voor een divers en herkenbaar beeld, maar juist ook aan de situaties en context die worden afgebeeld.
    • Zie hiervoor ook het onderzoek naar herkenbare publiekscommunicatie.
    • Een voorbeeld hiervan is de campagne Een tegen Eenzaamheid: hier zijn verschillende situaties waarin iemand zich eenzaam zou kunnen voelen geportretteerd. Zo herkennen mensen zich gemakkelijker in één van de uitingen.
  • Ga tijdens de conceptontwikkeling en -uitwerking in gesprek met de contactgroep. Onderzoeksgroepen, klankbordgroepen, co-creatie sessies, ervaringsdeskundigen en/of sleutelfiguren kunnen hierbij helpen.
    • Er zijn verschillende organisaties de zich hierin specialiseren. Om met hen in contact te komen, kan je mailen naar campagneonderzoek@minaz.nl
  • Alloceer een deel van het beschikbare onderzoeksbudget om onderzoek te doen naar de doelgroep, zodat je inzicht krijgt in de specifieke groepen mensen die je wil bereiken met de campagne.
    • Houd ook in de planning rekening met de tijd die zulk onderzoek behoeft.
    • Het is hierbij belangrijk dat een grote verscheidenheid aan mensen in verschillende situaties binnen deze groep vertegenwoordigd is in het onderzoek. De door DPC opgestelde ‘Ambitie en wegwijzer voor inclusief communicatieonderzoek’ geeft hiertoe nuttige aanzetten.

Begrijpelijkheid

  • Houd in de creatie vanaf het begin rekening met verschillende mensen binnen je contactgroep: kan iedereen op wie de campagne zich richt de campagne begrijpen? Gebruik waar nodig verschillende uitwerkingen voor verschillende mensen, situaties of contexten.
    • Stel tijdens de ontwikkeling vragen als: kunnen alle mensen waarop de campagne zich richt de campagne goed tot zich nemen? Hoe kunnen we alternatieven bieden voor de mensen die dat niet vanzelfsprekend kunnen? Hoe kunnen we rekening houden met mensen met beperkte digitale vaardigheden of andere uitdagingen, zoals dyslexie, autisme, ADHD, (kleuren)blindheid en de ziekte van Parkinson?
  • Bied informatie aan in een eenvoudige taal (het liefst taalniveau A2), zodat mensen die de Nederlandse taal niet goed kennen of laaggeletterd zijn, het ook begrijpen.
    • Let hierbij ook op (onnodig) moeilijke beeldspraak, onduidelijke afkortingen en Engelse termen.
    • Test op begrijpelijkheid in de campagneonderzoeken
  • Gebruik neutrale woorden. Gebruik als aanspreekvorm de ‘jij’ vorm (in tegenstelling tot hij/zij). Of bijvoorbeeld 'beste bewoner' in plaats van 'beste heer, mevrouw'. Dit maakt de taal begrijpelijker én inclusiever.

Toegankelijkheid

  • Bied informatie in verschillende vormen aan (tekst, beeld, video's, spraak). De een heeft liever tekst, en de ander beeld. Er is niet een standaardoplossing. Vraag aan de mensen om wie het gaat, met welke vormen zij het meest zijn geholpen.
  • Zorg dat alle campagnemiddelen toegankelijk worden aangeleverd, zodat iedereen deze kan gebruiken.
  • Houd rekening met het kleurgebruik in middelen
  • Zorg in de campagne  voor verschillende contactmogelijkheden. Stuur mensen niet alleen naar een website. Geef ook offline alternatieven, zoals een telefoonnummer of een loket waar mensen terechtkunnen voor vragen.

Wat verstaan we onder inclusieve publiekscommunicatie?

Inclusieve publiekscommunicatie is alle communicatie van de Rijksoverheid die tot doel heeft op de samenleving te informeren of aan te zetten tot (nieuw) gewenst gedrag. Daarbij zijn onderbouwde keuzes gemaakt ten aanzien van de bereikbaarheid, zoals de kanalen en middelen die mensen gebruiken om informatie tot zich te nemen, evenals de herkenbaarheid van de representeerde leefwereld, de begrijpelijkheid en toegankelijkheid. Inclusieve publiekscommunicatie heeft niet als doel iedereen te bereiken, maar niemand onbewust te vervreemden. 


Let op: Een campagne is onderdeel van een brede publiekscommunicatieaanpak. De rol van de campagne, wordt daarom uitgezet in de onderliggende communicatiestrategie.