De verborgen verleiders van Hollywood
Wat het kijken naar speelfilms ons kan leren over communiceren door middel van beeld.
Hoe komt het dat we van de ene film ontroerd raken en van de andere niet? Waardoor blijft het ene beeld wel hangen en het andere niet? Waarschijnlijk ben je je er niet altijd van bewust dat er over alles wat er voor je ogen gebeurt intensief en scherp is nagedacht door een team van al gauw vijftien personen: minimaal een scriptschrijver, een cameraman, een regisseur en een editor. Zij bepalen zeer bewust wat jij ziet en dus wat jij van moment tot moment ervaart. Hoe kun je dat gevoel nu zelf benoemen of concreet maken? En hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we een goede briefing maken voor een videoproductie?
Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van de Kennismiddag op 11 december 2014 met als thema: ‘Het spannende huwelijk tussen woord en beeld’. Filmmaker en beeldtrainer Gert de Graaff nam de toehoorders op een vermakelijke manier mee in zijn enorm rijke wereld van filmische voorbeelden. Auteur is Charlotte Moolenaar, senior communicatie adviseur bij het ministerie van Binnenlandse Zaken.