Kansen voor herkenbare publiekscommunicatie
Nederlanders herkennen zich vaker wel dan niet in beelden die gebruikt worden voor de publiekscommunicatie van de Rijksoverheid. Sommigen mensen herkennen zich minder goed, zoals ouderen (60+), mensen met een zichtbare beperking en mensen met overgewicht. Het beeld bij mensen met een bi-culturele achtergrond is wisselend. Vooral uitingen waar geen mensen met een vermoedelijk bi-culturele achtergrond te zien zijn, scoren minder goed op herkenning. Jongeren herkennen zich het meest in overheidscommunicatie. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) namens de Voorlichtingsraad (VoRa).
Meer informatie over de onderzoeksaanpak en welke zaken kunnen bijdragen aan herkenning in communicatie vind je in het nieuwsbericht Kansen voor herkenbare publiekscommunicatie van 2 oktober 2023.
Download 'Rapportage Kansen voor herkenbare publiekscommunicatie. Een onderzoek naar de mate waarin mensen in Nederland zichzelf herkennen in de communicatie van de Rijksoverheid'
Download 'Samenvatting rapportage Kansen voor herkenbare publiekscommunicatie'
Heb je vragen?
Voor vragen over dit onderzoek kan je terecht bij car@minaz.nl.