Onderzoeksrapporten Levensgebeurtenissen
Hoe kunnen we informatie en dienstverlening verbeteren voor mensen in kwetsbare situaties die te maken krijgen met een levensgebeurtenis? Deze vraag stond centraal in het designtraject dat social design bureau theRevolution heeft uitgevoerd in opdracht van het programma Aanpak Levensgebeurtenissen en Dienst Publiek en Communicatie (DPC). We hebben deze vraag beantwoord door twee levensgebeurtenissen uit te werken: ‘Ik word werkloos’ en ‘Ik krijg een kind’.
Download 'Onderzoeksrapport - Deel 1 Levensgebeurtenis 'Ik word werkloos''
Download 'Onderzoeksrapport - Deel 2 Levensgebeurtenis 'Ik krijg een kind''
De focus binnen de levensgebeurtenis ‘Ik word werkloos’ ligt op mensen in economisch kwetsbare situaties. Binnen de levensgebeurtenis ‘Ik krijg een kind’ ligt de focus op ervaringen van EU-arbeidsmigranten. In het traject is op verschillende locaties gesproken met mensen die te maken hebben met de levensgebeurtenis, met experts, en met (lokale) hulporganisaties. Overheidsorganisaties uit de keten zijn betrokken gedurende het traject.
Het traject heeft voor beide levensgebeurtenissen inzichten opgeleverd over de specifieke knelpunten die mensen in kwetsbare situaties ervaren. Daarnaast is een stap gemaakt naar mogelijke oplossingsrichtingen. Voor de levensgebeurtenis ‘Ik krijg een kind’ is dit uitgewerkt in een prototype met relevante informatie voor arbeidsmigranten. Voor de levensgebeurtenis ‘Ik word werkloos’ is gekeken naar een wijze waarop de (warme) doorverwijzing van mensen naar het juiste (overheids)loket kan worden verbeterd.
Voor vragen over dit traject kan je mailen naar az-inclusie@minaz.nl.