Tips voor inclusief beeldgebruik
Hoe kan je beeld inzetten om je communicatiemiddelen inclusiever te maken? Doe je voordeel met deze tips.
- Zorg voor herkenbaar, begrijpelijk en realistisch beeld, zodat mensen zich aangesproken voelen.
- Laat diversiteit zien in beeld. Gebruik geen stereotypen.
- Ruim de helft van de Nederlandse bevolking identificeert zichzelf als vrouw. Laat dat zien.
- Bijna een kwart van de Nederlandse bevolking heeft een migratieachtergrond. Laat dat zien.
- Zo'n 15% van de Nederlandse bevolking heeft een lichamelijke beperking. Laat dat zien.
- Werk met ‘counterstereotypen’. Plaats mensen of groepen niet in een stereotiepe rol of relatie in je communicatie. Laat mensen zien die de standaardrollen en -taakverdeling weerleggen. Breng bijvoorbeeld niet alleen mannelijke bouwvakkers in beeld, maar kies ook voor vrouwen die in de bouw werken. Zorg wel dat het beeld realistisch blijft voor de doelgroep.
- Houd er rekening mee dat iedereen anders naar beeld kijkt. Test altijd bij de doelgroep of de boodschap en de gebruikte beelden goed overkomen en begrepen worden.
- Gebruik beelden met heldere lijnen en met een goed kleurcontrast. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een online kleurcontrastchecker.
- Gebruik geen beelden met teveel afleidende details. Het hoofdonderwerp moet in 1 oogopslag duidelijk zijn.
- Gebruik alleen beeld als het de inhoud duidelijker maakt. Als beeld alleen decoratief is, loop je het risico dat het juist afleidt van je boodschap.
- Plaats beeld voor of boven de tekst waar het bij hoort. Dus niet erachter of eronder.
- Gebruik afbeeldingen en diagrammen om tekst te ondersteunen.
- Gebruik beschrijvende knoppen (bijvoorbeeld geen ‘klik hier’ maar ‘bestand toevoegen’)
- Gebruik ondertiteling of transcriptie voor video’s om deze toegankelijk te maken voor een breder publiek. Kijk voor de laatste eisen op dit gebied op www.digitoegankelijk.nl.
- Gebruik niet alleen kleuren om iets duidelijk te maken. Iemand die kleurenblind is, moet de inhoud ook kunnen begrijpen.