Richtlijn contentsamenwerkingen

Per september 2024 geldt een vernieuwde richtlijn voor contentsamenwerkingen. De richtlijn beschrijft wanneer en hoe communicatieadviseurs van de Rijksoverheid kunnen samenwerken met mediapartners (zoals tijdschriften, kranten, podcasts of influencers). Nieuw in deze richtlijn, ten opzichte van de pilot van maart 2023, is dat de verantwoording en evaluatie worden meegenomen in het campagne-effectonderzoek. Hierna lees je hoe dit werkt.

Waarom contentsamenwerkingen?

De Rijksoverheid wil haar beleid onder de aandacht brengen van een zo breed mogelijk publiek. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken en meer diepgang te geven aan de onderwerpen, werkt de Rijksoverheid soms samen met mediapartners. Denk aan de inzet van influencer Donnie in de vuurwerkcampagne. De mediapartners ontvangen een financiële en/of materiële bijdrage voor het verspreiden en onder de aandacht brengen van een beleidsonderwerp of campagne.

Professionele afweging, verantwoording en evaluatie

Deze samenwerkingen bieden de mogelijkheid om doelgroepen gericht te bereiken. Tegelijkertijd wil de Rijksoverheid verkapte overheidsbeïnvloeding voorkomen en de redactionele onafhankelijkheid van partners zoveel mogelijk waarborgen. Daarom staat in de nieuwe richtlijn de professionele afweging centraal. In die afweging worden ook afwegingen over uitlegbaarheid, alternatieven, effectiviteit en duidelijk afzenderschap meegenomen. Daarnaast worden de contentsamenwerkingen, waar mogelijk, verantwoord en geëvalueerd in een campagne-effectonderzoek.

Stappenplan

Het stappenplan contentsamenwerkingen beschrijft wanneer en hoe communicatieadviseurs kunnen samenwerken met mediapartners.

Vragen stellen en ervaringen delen

Op de community OnsCommunicatieRijk is een groep ingericht voor rijksambtenaren om vragen te stellen over de richtlijn en ervaringen te  delen.