Uitvoeringsrichtlijn Openbare agenda bewindslieden

Vastgesteld door de VoRa op 22 juni 2023 en bekrachtigd door het overleg van secretarissen-generaal (SGO) op 28 juni 2023

De Uitvoeringsrichtlijn Openbare agenda’s bewindslieden beschrijft welk type werkbezoeken en afspraken op Rijksoverheid.nl actief openbaar worden gemaakt en welke uitzonderingsgronden gelden. Zie ook de Handleiding openbare agenda’s bewindslieden waarin de werkwijze beschreven wordt rondom de publicatie van de openbare agenda’s van de bewindslieden op Rijksoverheid.nl.

In het kort

Het kabinet-Rutte II heeft eind 2016 in reactie op een initiatiefnota van Tweede Kamerleden Bouwmeester en Oosenbrug een toezegging gedaan om inzicht te geven in de agenda’s van de bewindslieden. Sinds het aantreden in oktober 2017 van het kabinet-Rutte III worden de agenda’s van de bewindslieden op Rijksoverheid.nl gepubliceerd. Het uitgangspunt is 'openbaar, tenzij'. Bewindslieden zijn zelf verantwoordelijk voor de informatie die over hun agenda wordt aangeleverd bij de redactie van Rijksoverheid.nl.

In 2023 is deze richtlijn aangescherpt met een aantal concrete uitgangspunten voor het opnemen van afspraken in de openbare agenda’s. Hiermee wordt voldaan aan een motie van de Tweede Kamerleden Van Baarle en Dassen (Kamerstukken II 2022/23,28844, 261).

Uitgangspunten ‘Openbare agenda bewindslieden’

  • Openbaar, tenzij: alle afspraken met externe partijen worden op Rijksoverheid.nl gepubliceerd, tenzij de uitzonderingsgronden van de uitvoeringsrichtlijn ‘Openbare agenda’s bewindslieden’ van toepassing zijn.
  • Omschrijving: bij alle agenda-items (behalve de ministerraden en onderraden) worden ten minste het onderwerp/thema en een toelichting op de agenda-activiteit opgenomen.
  • Laagdrempelig contact: bij de agenda-items worden de gegevens (telefoonnummer of e-mailadres) van een medewerker van de directie Communicatie opgenomen.
  • Vooraf/achteraf publiceren: de openbare agenda wordt wekelijks geactualiseerd. Dit gebeurt in ieder geval terugblikkend op de afgelopen week, maar vooruitblikken is (ook) mogelijk. Departementen maken hierin zelf hun afweging. Het met terugwerkende kracht publiceren van de agenda-items heeft als voordeel dat alleen afspraken worden opgenomen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Ook kan meer informatie worden opgenomen over de agenda-activiteit omdat achteraf meer duidelijkheid is over welke onderwerpen de bewindspersoon en gesprekspartner hebben gesproken.

Afspraken die worden opgenomen op de openbare agenda

  • Werkbezoeken en toespraken van bewindslieden
  • Afspraken met externe organisaties buiten de Rijksoverheid. Hieronder vallen (commerciële) bedrijven, staatsbedrijven, de koepels, gemeenten, provincies et cetera
  • Afspraken met Kamerleden als de afspraak te maken heeft met een bestuurlijke aangelegenheid en/of een door een Kamerlid opgebracht onderwerp betreft
  • Afspraken met regeringsleiders van andere landen en vertegenwoordigers van internationale organisaties (Verenigde Naties, Europese Unie, et cetera)
  • Afspraken met burgers worden uitsluitend opgenomen als zij komen namens een bedrijf/organisatie/instelling.
  • Vaste afspraken zoals de (rijks)ministerraad, de onderraden en de Europese Raden worden van tevoren op de openbare agenda gepubliceerd.
  • Ook (bilaterale) overleggen met bewindspersonen en bewindspersonenoverleggen (BWO’s) worden op de openbare agenda opgenomen.

Uitzonderingsgronden Woo

Bij de publicatie van de agenda-items kunnen departementen zich beroepen op de uitzonderingsgronden zoals die in de Woo zijn opgenomen:

  • Veiligheid van de Staat: het openbaren van een activiteit zou kunnen leiden tot bepaalde risico’s of onevenredige veiligheidsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een bezoek aan een internationale missie.
  • Economische of financiële belangen van de Staat: openbaarmaking van de afspraak heeft nadelige economische of financiële gevolgen voor de Staat.
  • De betrekkingen van Nederland met andere staten: openbaarmaking heeft negatieve gevolgen voor relaties met andere landen of internationale organisaties.
  • Onevenredige benadeling van derden: een bedrijf of instelling wil een kwestie bespreken waarvan openbaarmaking tot benadeling van dan wel schade aan dat bedrijf of die instelling oplevert.
  • Eerbiediging persoonlijke levenssfeer: openbaarmaking schaadt de privacy van de betrokken derde of mogelijk van de bewindspersoon zelf.

Afspraken die niet worden opgenomen op de openbare agenda

  • Privé-afspraken van bewindspersonen
  • Interne departementale overleggen
  • Afspraken met diensten van ministeries, de Rijksdiensten (waaronder adviesorganen)
  • Afspraken/interviews met media — behalve afspraken met hoger geplaatste medewerkers van media, zoals omroepbazen, et cetera
  • Partijpolitieke activiteiten als partijbijeenkomsten, bewindspersonenoverleg, campagneactiviteiten en dergelijke

Proces publicatie agenda-activiteiten

  • Agenda-items die vrijdag vóór 11.00 uur bij Redactie Rijksoverheid.nl worden aangeleverd, worden op vrijdag gepubliceerd.
  • Agenda-items die op vrijdag ná 11.00 uur worden aangeleverd, worden óf op vrijdag óf op maandag op Rijksoverheid.nl gepubliceerd.
  • Agenda-items en aanvullingen die op maandag vóór 11.00 uur worden aangeleverd worden op maandag gepubliceerd. Dit geldt ook voor de (de)publicatie van agenda-items die de week ervoor niet zijn doorgegaan.

Vindbaarheid agenda-activiteiten

  • Alle bewindspersonen hebben een eigen openbare agenda op Rijksoverheid.nl. Binnen deze agenda kan worden gezocht op trefwoord en kunnen de resultaten worden gefilterd op periode (klik rechts op Toon filters).
    Tevens is er een regeringsbrede agenda waarin de activiteiten van alle bewindspersonen worden gecombineerd, met dezelfde zoek- en filtermogelijkheden.
    Tot slot zijn agenda-activiteiten vindbaar via de algemene zoekfunctie van Rijksoverheid.nl. Hierbij kunnen de zoekresultaten worden gefilterd op activiteiten.