Onderzoek naar informatie en dienstverlening

Mensen krijgen op tal van momenten in hun leven te maken met de overheid. Dat contact moet bij voorkeur duidelijk, op maat en gemakkelijk verlopen. Om dit te bereiken, heb je inzicht nodig in hun leefwereld, behoeften en gedrag. Je hoeft daarvoor niet altijd zelf onderzoek te (laten) doen. Er is al heel veel onderzoek beschikbaar waarvan je direct gebruik kan maken. Bijvoorbeeld op het gebied van levens­gebeurtenissen, contact met de overheid, vindbaarheid van informatie en persoonlijke gegevens en berichten.

Inzichten uit onderzoeken van het programma Mens Centraal

Het programma Mens Centraal heeft gelopen van 2018 tot 2022. Het programma had ten doel gemeenten, provincies, waterschappen, uitvoeringsorganisaties en rijksorganisaties te helpen om communicatie en dienstverlening vanuit de leefwereld van mensen in te richten. Met ideeën, methodes, concrete oplossingen, deskundige hulp en uiteenlopend onderzoek.

De uitkomsten van de onderzoeken die het programma Mens Centraal deed samen met andere overheidsorganisaties of zelfstandig, zijn uitgewerkt in factsheets. In deze factsheets vind je een kernachtige samenvatting van de onderzoeksresultaten over een bepaald onderwerp. Ook zijn de inzichten uit deze onderzoeken beschikbaar in uitgebreide vorm.

De volgende factsheets met inzichten uit onderzoek zijn beschikbaar:

Contact met de overheid

Vindbaarheid van informatie

Persoonlijke gegevens en berichten

Onderzoek op het gebied van levensgebeurtenissen van burgers en bedrijven komt binnenkort beschikbaar op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vanuit het programma Mens Centraal is er een overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening opgericht. De onderzoekscommunity is bedoeld voor overheidsprofessionals die de mens centraal willen stellen in de informatie en dienstverlening en zich daarbij willen baseren op onderzoek.

Vanuit het programma zijn de 5 principes voor informatie en dienstverlening ontwikkeld. De overheidsbrede principes voor communicatie en dienstverlening zijn:

  • passend
  • overzichtelijk
  • betrouwbaar
  • respectvol
  • eigentijds 

Iedere overheidsmedewerker en iedere overheidsorganisatie kan deze principes gebruiken in de eigen communicatie en dienstverlening met burgers. De principes zijn op 24 september 2020 vastgesteld door de Ambtelijke Commissie Uitvoering (ACU).

In de onderzoekscommunity delen we, over de grenzen van de overheidsorganisaties heen, inzichten uit onderzoek op overheidsbrede onderzoeksvragen op het terrein van informatie en dienstverlening. Daar waar 'blinde vlekken' in kennis bestaan, voeren we gezamenlijk onderzoek uit. Je bent welkom om hierbij aan te haken.

Ook richten we ons op de professionalisering van het onderzoeksvak. We delen kennis over innovatie, onderzoeksmethodieken en het vergroten van de impact van onderzoeksresultaten. Denk aan inclusief onderzoek, actieonderzoek, participatief onderzoek en de ontwerpende aanpak voor beleidsontwikkeling en ontwikkelen van communicatie- en dienstverleningsoplossingen.

Meer informatie

Voor vragen over de overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening kan je terecht bij Yolanda Ryckaert (y.ryckaert@minaz.nl) of Emma Stoop (e.stoop@minaz.nl) of via de postbus van de Overheidsbrede Onderzoekscommunity (onderzoekscommunity@minaz.nl).